rss

Twitter není pro firmy

11. 1. 2010

Tím nechci říct, že by ho firmy neměly používat. Určitě ano! Ale původně se s tím asi nepočítalo a firmy si Twitter používají, zneužívají a krotí různými způsoby.

Přečetl jsem si článek Dana Dočekala, který se docela tvrdě opírá do článku Jirky Kodery. Oba de facto radí, jak by měl vypadat firemní účet na Twitteru. Když jsem psal komentář k článku Dana, rozhodl jsem se ho nakonec v podobě článku hodit sem, na citron.

Myslím si, že ani jeden z článků není ta správná sada rad. Nesourodost názorů v této oblastní tkví v tom, že Twitter původně není určen pro firmy, ale pro osobní používání. Ale ani já vám samozřejmě správně neporadím, Twitter lze používat všelilak a těžko říci, co je správné. Dnes píšu, jak to tedy vidím zatím já. Můžete si z toho něco vzít nebo já si mohu něco vzít z vašich komentářů. Pojďme na to.

Following

U firemních účtů trošku hapruje tzv. following. Měly by to být účty, které mě zajímají a proto je sleduji. Ale firma není osoba, je velmi nepravděpodobné, že by ji zajímali lidé na Twittru a četla si jejich tweety. Zvláště, pokud sleduje stovky lidí, to se podle mě sledovat nedá (nebo já toho nejsem schopen, sám osobně sleduji asi 70 lidí). Pokud chce firma už z Twitteru získávat informace, dělá to různými filtry a hledáním v obsahu Twitteru. Svůj Twitter účet tedy používá pouze jako okno do sociální sítě mezi ?obyčejné lidi?. Využívá Twitter tedy jen jaksi polovičatě.

Zda tedy sledovat zpět nové followery (follower = člověk/účet, který sleduje můj Twitter účet), je otázka, sám nevím. Neuděláme to, OK, jsme firma a Twitter používáme jednosměrně. Uděláme to, OK, je to naše ?dík? za to, že jste se rozhodl nás poslouchat a je vám jasné, že vaše tweety číst stejně nebudem.

Pro firemní účet jsou following prostě mrtvý úd této služby. Já ho doporučuji buď použít k onomu poděkování nebo (si) ho ustřihnout. Rozhodně nedoporučuji používat k upoutání pozornosti, viz další kapitolka.

Za zmínku možná stojí, že v článku na Lupě od Patrika Zandla, kde se hodnotily právě firemní účty, bylo zpětné sledování hodnoceno kladně. Asi se to nemělo hodnotit.

Nabírání followers

Tak tento bod mě opravdu zaujal. Tušil jsem tuto praktiku již po nějaké době, co jsem se na Twitteru pohyboval, ale nikdy by mě nenapadlo to udělat. Občas vidím nějakého uživatele Twitteru, který má opravdu hodně followerů, třeba tisíce. Pak se podívám pořádně a on má ještě (třeba několikanásobně) více following. Je asi zřejmé, že udělal tzv. nabírání followers. Prostě začal sledovat každého, kdo mu přišel pod ruku a spoléhal na to, že většina lidí ho začne sledovat zpět. Ano, lidi zpět sledují, proč ne. Někdo to udělá ze zdvořilosti (dokonce jsem slyšel názory, že bych MĚL sledovat toho, kdo sleduje mě. Tak to už je úplná blbost), někdo si tak všimne zajímavého účtu a začne taky sledovat.

Ale nabírání followers? Fuj. Sami cítíte, že je v tom jakási neupřímnost. Opravdu ty lidi nabírám, protože mě zajímají a chci si číst jejich tweety nebo to dělám za účelem získání něčeho, co pro mně bude výhodné? Ano, u firmy je to sice mrtvý úd, ale je správné ho takhle používat k získání pozornosti?

Retweety

Opět těžko tvrdit, co je úplně správně. Dan docela jasně říká neretweetovat. Já říkám, že když retweetnete chytře a jenom občas, proč ne. Může to být například zajímavá zpráva z oboru firmy a pro followery by mohla být přínosná. My, jako webhosting, jsme například retweetli zprávu Lupy.cz, která psala o snížení ceny českých domén od 1. ledna. Tohle myslím může našeho followera zajímat.

Konverzace

Tady s Danem moc nesouhlasím. On se v celém článku hodně odkazuje na Twitter účty velkých zahraničních firem, které mají třeba 2 miliony followerů. Článek Jirky Kodery byl ale myslím spíše pro české prostředí. Firemní Twitter účty u nás mají řádově stovky followerů, ty nejlepší přes tisíc. Tam konverzace opravdu není žádný problém a já jsem pro.

Díky malému trhu a malé české Twitter komunitě si můžeme dovolit sledovat český Twitter, zda si o nás něco nepovídá. Pokud si třeba někdo postěžuje, můžeme se mu hned ozvat a problém vyřešit. My to tak děláme běžně a má to kladnou odezvu.

Konverzace na Twitteru jsou obecně blbé, protože na to není tato služba moc stavěná (to by bylo zase na jiný článek). Prohodit ale pár tweetů s našimi klienty i potenciálními, to se mi na Twittru právě moc líbí. Jeden příklad za všechny. Bambus42 se radoval z nové domény a měl problém s loginem. My jsme si toho všimli, napsali mu, že jsme ještě online a můžeme to hned vyřešit.

Na tohle je Twitter jak dělaný. Máme z něho perfektní zpětnou vazbu.

Jak to děláme my

Neříkám, že správně. Myslím, ale, že ne úplně špatně. Na náš firemní Twitter účet píšeme, když máme opravdu co říci. Píšeme neformálně, píšeme o menších událostech, které nemá cenu dávat do oficiálních novinek. Občas se ptáme a občas odpovídáme. Sledujeme každého, kdo začne sledovat nás, rozhodně ale nenabíráme followery. Nemáme zdaleka nejúspěšnější účet v Česku, ale je to fajn a rádi se poučíme třeba z vašeho názoru na tuto problematiku. Zvláště nás zajímá, jak vy vidíte firemní účty, zda je sledujete nebo ne, a co vám na nich vadí nebo co se vám na nich líbí. Máte slovo.


Komentáře

Martin Staněk

Jsou to akorát úhly pohledu, myslím si, že není možné paušálně tvrdit, že něco se má dělat tak a ne jinak. Někomu bude fungovat, že bude sledovat zpět nové followery a někomu zase ne. Takže ty přestřelky jsou celkem zbytečné. Jinak twitter má sekci o používání v businessu: http://business.twitter.com/ a také existují twitter klienti, kteří se snaží vylepšit možnosti twitter z hlediska firem, např. http://cotweet.com/

Jiri Kodera

Zajímavý článek. Jsem rád za další pohled někoho s firemním účtem. :-)

Mám jen jednu poznámku k tomu ?nabírání followers?. Není to nejšťastnější termín, vzbuzuje negativní emoce. Máte pravdu. Na druhou stranu, zkuste se na to podívat z tohoto pohledu:

?Jsem obyčejný uživatel Twitteru. Mám svůj účet a sleduji pár účtů, které jsem nějak našel. Je zcela jisté, že kolem mě jsou i jiné zajímavé účty, jen o nich nevím. Najednou si mě nějaká firma přidá a já zjistím, že její konto mě zajímá. Přidám si ji také.?

Je tohle špatně? Škodí to někomu? Firma na sebe upozornila, ale uživatel je spokojen. Způsobila se tímto chováním někomu ujma? Je opravdu tak velký rozdíl v tom, že jsme někoho sledoval proto, protože mě zajímá a nebo proto, že jsem se ?ho zeptal?, zda nezajímám já jeho?

medhi

Martin Staněk [1]: O http://business.twitter.com/ jsem vůbec nevěděl, díky za tip, půjdu si to přečíst. Jinak s Vámi souhlasím.

Jiri Kodera [2]: Nemyslím, že to nikomu škodí, ale jestli je to špatně? Z mého pohledu třeba ano. Osobně mám lepší pocit, pokud mě sledují opravdoví lidé, které zajímá co píšu. Kdybych byl sledován 100 firmami jenom díky tomu, že nabírali followers, tak z toho bych radost neměl. Navíc počet followers tím i ztrácí svoji vypovídací hodnotu.

Kdybych to chtěl říci trochu nadneseně, tak nabírání followers narušuje rovnováhu systému :) Ale to už jsme spíše v úsměvné rovině. Kam možná i celý tento problém patří. Důležité je, aby si z toho další udělali nějaký názor a dověděli se, jaké jsou možnosti.

Dušan Šimonovič

Ak by ste zacali sledovat ludi, co su ?z fachu? + novinarov/blogerov, tak je to take normalne upozornenie, ze existujete. To iste plati pri sledovani ludi, co tweetnu nieco o Vas. Ani jedno nie je ofenzivne (ak to samozrejme nie je robene ako follow-unfollow).

Adam Zbiejczuk

Automatický follow je imho blbost ? vytýkal jsem to Patrickovi při tom jeho průzkumu (kde to byla jedna z mála ?chyb? mBank Twitteru), ale sledovat zajímavé lidi a relevantní firmy je určitě OK. RT jsou podle mě taky zcela v pořádku a totéž platí o zapojování se do konverzace, samozřejmě podle situace (často netřeba odpovídat veřejně, zejména jde-li dotyčný kontaktovat např. e-mailem).

Vašek Purchart

Jiri Kodera [2]: no to mi přijde stejný, jako kdyby si říkal, že je v pořádku klasický spam ? tam tě taky oslovuje firma, která na tebe má kontakt a ty na ní ne. Z hlediska tohoto masivního following je to samé. Kdyby to bylo nějak tematicky zaměřené, tak to ještě beru, ale je to většinou zautomatizované, takže se těžko rozliší nějaká relevantnost.

Dušan Šimonovič

Vašek Purchart [6]: Ehm, follow nie je rozhodne to iste ako nejaky mailing ? jediny prejav je upozornenie na noveho followera (ak to ma dany clovek zapnute), ktore ak niekoho obtazuje tak si ho a) moze vypnut b) ked nechce aby ho ludia sledovali, tak je na Twitter-y asi tak trochu omylom. Za prasarnu osobne povazujema akurat situaciu, ked po follow pride za par dni aj automaticky unfollow, pretoze som nesledoval spatky ? to typicky robia ?social media experti? a nie firmy.

Ivo

Váš pohled na firemní účet se mi líbí. Proč nepoužít retwít když to bude pro naše followery přínosem. Stejně tak, pokud to je v našich silách, konverzovat s klienty může přinést užitek obou stranám.

Jinak na firemních twitter účtech taktéž očekávám informace o akčních nabídkách (ale skutečných, ne těch co se jen tak tváří).

Vašek Purchart

Dušan Šimonovič [7]: No jenže upozorňování na email je myslím defaultně zapnuté a mě opravdu zajímá, když mě někdo začne followovat, tak si vždy jeho profil prohlédnu, ale právě na tohle platí ta analogie s emailem. Když mi napíše někdo koho neznám, ale je to pro mě zajímavé (koho zajímá co píšu tak mě buď zná, nebo je pravděbodobně z oboru), tak to samozřejmě SPAM není (ač je to také ?nevyžádaný email?), ale pokud ta firma follovuje každý účet bez rozdílu, pak přinejmenším pochybuju, že by jí opravdu zajímalo, co píšu a jde jí právě jen o to upozornění na sebe. (Follovuje proto abych si jí všiml a případně followoval zpět, ne proto, že by mě chtěla sledovat)

medhi

test

sohbet odalar?

No jenže upozorňování na email je myslím defaultně zapnuté a mě opravdu zajímá, když mě někdo začne followovat, tak si vždy jeho profil prohlédnu, ale právě na tohle platí ta analogie s emailem. Když mi napíše někdo koho neznám, ale je to pro mě zajímavé (koho zajímá co píšu tak mě buď zná, nebo je pravděbodobně z oboru), tak to samozřejmě SPAM není (ač je to také ?nevyžádaný email?), ale pokud ta firma follovuje každý účet bez rozdílu, pak přinejmenším pochybuju, že by jí opravdu zajímalo, co píšu a jde jí právě jen o to upozornění na sebe. (Follovuje proto abych si jí všiml a případně followoval zpět, ne proto, že by mě chtěla sledovat)

Carl114

Hezký článek. Z toho, co odkazuješ s tímto asi nejvíce souhlasím. Hodně záleží na velikosti firmy a zaměření. Někde je dobré komunikovat i zpětně a někde ne. Nejlepší je si sednou a popřemýšlet (nebo udělat anketu).

Já osobně firemní účty na Twitteru nesleduji. Co je důležité mají na stránkách a to méně důležité mne nezajímá. Výjimky dělám v případě, že odkazují na zajímavé informace (například http://twitter.com/?s/6201922796).

Fololower

Možná bych se i hádal. Je fakt, že umělci zde mají větší šance se prosadit, to ale neznamená že by lidi nesledovali ani své oblíbené firmy viz Apple, Google,

Martin

Nepochopil som podstatu Twitteru dodnes a ani ho nepochopím a nechápe ho mnoho ludí. Ono to v samej podstate ani sicálna siet nie je.


Archiv