rss

7 samozřejmostí dnešního webhostingu

2. 2. 2010

Jako majitel hostingu sleduji trh a nestačím se divit, co vše jsou zákazníci schopni zkousnout a za co jsou ochotni zaplatit. Co by dnes mělo být u webhostingu samozřejmostí? Jak by se k vám měl váš hosting chovat a jak by měl podávat informace svým potencionálním zákazníkům?

Pojďme se podívat na 7 bodů, které by dnes měly být u všech webhostingů samozřejmostí:

1. Kompletní informace

Na ošálení zákazníka jsou různé fígle, co si budem povídat. Využívá se toho, že zákazník si na první pohled nevšimne, ale potom už se mu to nechce řešit, tak se s tím smíří.

Cena

Webhosting si kupují z větší části neplátci DPH. Samozřejmostí je tedy uvádět ceny s DPH i bez DPH. Špatné je, když je uvedena pouze cena bez DPH a chudák potencionální zákazník si musí zapnout kalkulačku a ceny si přepočítávat. Holt cena bez DPH je výrazně nižší, tak pojďme se tvářit levně a až přijde zákazníkovi faktura, tak on už to zkousne.

Diskový prostor

Když vidíme na hlavní stránce webhostingu 6 GB prostoru, můžeme se pak divit, že máme pouze 3 GB. V podrobném rozpisu parametrů hostingu potom čteme: 3 GB na stránky, 2 GB na emaily a 1 GB na databázi. Na tomto rozdělení není nic špatného a je i logické. Mělo by být ale samozřejmostí uvádět to naprosto viditelně a všude, protože je to prostě pro zákazníka důležitý parametr.

Kdo za hostingem stojí. Jména.

Když se někdo bojí podepsat pod své podnikání, tak je potřeba dát si pozor. Na koho se pak budu odvolávat, když bude nějaký problém? Firma skončí, prodá se, název se změní. Ale konkrétní člověk s konkrétním jménem je vždy větší jistota. A dnes samozřejmost.

2. Domény za odpovídající ceny.

Například česká doména narozdíl od služby hostingu má docela pevnou cenu, protože je všemi webhostingy kupována u stejného dodavatele. Pokud je tedy cena domény o hodně vyšší než je obvyklé, platíte zbytečnou část webhostérovi téměř za nic. Projděte si více hostingů a koukněte, za kolik nabízejí domény oni. Není ta vaše nějak dražší? A víte, že si doménu můžete koupit tam, kde ji mají levnější? Viz bod 3.

3. Starost o doménu.

Pokud nechcete jinak, hosting by se měl postarat o vaší doménu. Tím myslím hlavně převod domény k sobě, když se zřizuje hosting. Je to docela důležité, protože většina zákazníků ani netuší, že by doména mohla zůstat jinde a pak nechápe, když mu přijde faktura od jiné společnosti, aby zaplatil doménu. Ta je často za neúměrně vysokou částku a zákazník to nezaplatí, protože si myslí, že hosting už přece platil. No a pak mu propadne doména a je problém.

Ale doménu můžete mít jinde než hosting. A zdarma.

Ano, váš webhosting by vám měl dát možnost ponechat si doménu i u jiného registrátora nebo webhostingu. Tam, kde máte zase jenom doménu parkovanou, by vám ji měli parkovat zdarma (samozřejmě si platíte prodlužovací poplatek za doménu) a taktéž bezplatně přesměrovat kam si řeknete. Tyto úkony jsou totiž velmi jednoduché a téměř bez nákladů. Pokud za to chce po vás někdo poplatky, jděte pryč.

4. Osobní a slušný přístup, kompetentní podpora.

Z vlastní zkušenosti vím, že při provozování webhostingu toho lze hodně zautomatizovat a předat rutinu počítačům. Ale jedna věc by se neměla automatizovat nikdy a to je kontakt s klientem. Tam je živý člověk se svým lidským přístupem velmi důležitý. Počet komunikačních kanálů, které může zákazník použít, by měl být tedy co největší. Někdo rád zavolá, někdo rád píše emaily, jiný zase ocení přítomnost osoby v chatu na stránkách hostingu. Blízkost k zákazníkovi, to by dnes neměla být samozřejmost pouze u tohoto typu podnikání.

24/7 není všechno

Hodně webhostingů se chlubí tím, že mají podporu 24/7. Aby mohli něco takového splnit, musí najmout zaměstnance, který je možná zběžně zaučen, ale stejně většinou nevyřeší váš problém. Kdyby byl totiž kompetentní, byla by to na nonstop podporu docela drahá pracovní síla.

Většinou stačí, když je podpora dostupná v běžné pracovní hodiny, ale je to podpora schopná a vždy vyřeší váš problém okamžitě. A lepší samozřejmě je, pokud je k dispozici i po večerech a o víkendech. Nonstop by pak měl mít každý hosting alespoň telefon, a to pro případy, kdy se stane nějaký opravdu velký problém. Tím myslím, že vám třeba přestane fungovat web, shoří server apod. Ale sami uznáte, že volat ve tři ráno na podporu s otázkou, kde s změníte fakturační údaje, je zbytečné.

5. Vyzkoušení webhostingu zdarma.

To by mělo být možné buď nějakým demoúčtem nebo obdobím zdarma na začátku hostingu. Sice asi nebudete chodit po 10 hostinzích a zkoušet to tam, ale je to pro vás taková pojistka. Když tam váš web nebude fungovat a nedohodnete se s webhostingem o takovém nastavení, aby fungoval, tak můžete ještě odejít jinam. S tím úzce souvisí bod 7.

6. Jednorázové úkony bez poplatků

Ano, pokud má klient jednou za čas poblém a potřebuje web obnovit ze zálohy, je podle mě neúměrné účtovat mu za tento úkon další poplatek. Obnovení záloh sice zabere nějaký čas, ale nechce-li to zákazník nesmyslně často, jde o zanedbatelný zlomek nákladů. Stejně tak další úkony, které občas klient potřebuje. Z praxe vím, že pokud se požadavky klientů pohybují v normálních mezích, není potřeba nic extra zpoplatňovat. Nezaplatíte svému hostingu ročně v poplatcích za jednorázové úkony více, než za celý hosting?

7. Vrácení nevyužité zaplacené částky.

Odcházíte od hostingu pryč v půlce období, které jste si předplatili. Můžete sice odejít potichu, web si smazat a doménu převést (pro převod domény není potřeba asistence původního webhostingu), ale je lepší to webhostingu oznámit a požádat ho o vrácení nevyužité částky, kterou jste jim zaplatili.

Pozor, ve chvíli, kdy oznamujete hostingu odchod, mějte raději web a databázi zazálohované. Neslušný hosting vám může data smazat.

Samozřejmostí by mělo být, že vám webhosting vyhoví a poměrnou částku vrátí. Je to sice trochu byrokratický proces (podepsání dobropisu a zaslání zpět), ale často je to zajímavý peníz.

Ano, tohle zjistíte, až dojde na věc. Ale můžete se na to zeptat hned nebo když se o nový hosting zajímáte. Schválně.

Váš názor

Samozřejmě jsem spoustu věcí opomenul, proto se ptám na vaše zkušenosti s hostingy:

  • Co dalšího dnes berete u webhostingu jako samozřejmost?
  • Co negativního ohledně přístupu některého hostingu jste zažili?
  • Lepší se kvalita a přístup webhostingu u nás?

Komentáře

Milka

Negativní zkušenost? Už je to asi pár let, ale měla jsem hosting u Xnetu (KRAXNET, s.r.o.). Byl to nějaký hosting zdarma (Easy?), takže člověk nečeká vůbec nic. Ale věčná nedostupnost webu způsobila, že se lidi začali ozývat v diskuzi. První rakce byly v duchu plánované výměny serverů a tedy zlepšení služeb, ale na ?zdarmahosting? nedošlo a místo toho byly příspěvky z diskuze mazány? Teď už žádnou diskuzi nemají ? a nevím, jestli je to jen redesignem webu? Přitom stačilo odpovědět, že je jim líto, ale jelikož je to free, tak nemůžou víc dělat. No a pak jsem přešla k BlueBoardu? Pro mě je důležité, že Hosting BlueBoard tyhle samozřejmosti opravdu bere samozřejmě. Navíc oceňuji i občasné zaslání novinek mailem, člověk má přehled, co ještě může využít. Jen tak dál a díky?

Pavol

Chýba mi tam bod 8 ? Sluzby neobmedzene su obmedzene.

Naviac mi na hostingoch chyba moznost mat na jednom hostingu x domen vramci diskoveho priestoru. Alebo platit iba za realne vyuzity priestor.

Karel Dytrych

[2. Pavol] ad vice domen.. ono kolikrat nejde o prostor abyste mermomoci vyuzil maximalni limit? ale treba take o procesorovy cas, ram atd. 1 GB velky web muze byt 100× mene narocny nez 4 domeny o par kilobytech, dale vice problemu s vice domenami? Zkuste se na to podivat take z druhe strany.

Karel Dytrych

Jinak se s clanekm naprosto ztotoznuji. U *** mame presne tento postoj k nasim sluzbam.

[editováno autorem webu: Prosím žádnou reklamu na webhostingy]

Šimon Grimmich

Zrovna s cenou si nejsem úplně jistý, jak ji efektivně uvádět, právě ceny uvedené primárně s DPH mě u BB matou. Chápu, že je to poctivější (všude v e-shopech jsou ceny vždy s DPH), ale hostingových firem je jaksi zvykem uvádět ceny bez DPH, cena s DPH se hůře porovnává. Ale je možné, že to je pouze moje deformace.

Tomáš Kučera

Hostingy už sice nevyužíváme, jelikož máme svůj vlastní server. Každopádně osobně považuji za nutnost možnost editovat DNS záznamy u domény. To, že jim zákazník v době pořizování nerozumí, neznamená, že to jednou bude potřebovat a bude tomu rozumnět :)

Martin Světlík

Osobně jsem v úplných začátcích hostoval u Pipni (přišel jsem k tomu jako slepý k houslím a netušil jsem, co jsou zač). U tarifu Profi vše fungovalo skvěle, nebyl problém s dostupností, administrace mi vyhovovala ? Jenže po dvou letech přišel problém se serverem. Web přestal být dostupný a zde přišel kámen úrazu. Osobně dokážu tyhle potíže překousnout, ale nesmí trvat několik dní (u programu za 119 Kč měsíčně) bez vyjádření kompetentních osob. Byl to jeden server, technická podpora nebyla schopna poskytnout korektní informace. Dostupnost klesla pod 97 %, což už bylo mimo smluvní garanci. Pro vrácení peněz bych musel dle jejich pokynů nejprve zažádat, odeslat stížnost, čekat na vyřízení a zaslání dobropisu. A tak jsem se přesunul k Blueboardu a dnes tam hostuji jak své weby, tak klientů a odkazuji tam známé. Sice nemají podporu 24/7, ale zato mi Tomáš Randa vyhoví i v jednu ráno. Co si člověk může přát více :-)

Michal Krajčírovič

Jako konkurenční hosting velmi děkuji za pěkný článek. Osobně považuji 24×7 support u většiny hostingů za nesmysl ? mnohem důležitější jsou kompetentní lidi na podpoře, kteří umí problémy řešit a ne jen forwardovat dál. Kromě vyšších nákladů na ?rozposílače tiketů? tak u některých hostingů ke zlepšení nedochází.

Rdm

Na českých hostinzích mi nejvíce vadí platební období, které bývá 1 rok, výjimečně půl roku (u těch drahých plánů pak 3 měsíce). To mi v kombinaci s podmínkou, že se nevrací adekvátní část platby v případě předčasného ukončení, přijde jako dosti neseriózní jednání. Osobně bych uvítal měsíční platební období, třeba i za adekvátně vyšší cenu, tak jak je tomu běžné u zahraničních hostingů.

miki

Mám (krom BB) hosting na PIPNI, v ?summer? akci jsem zaplatil Profi hned na 4 roky a bylo to za rozumný peníz. Proč oni? Využívám možnosti ?aktivace skriptu příchozím e-mailem?, což žádný další hosting za rozumnou cenu nenabízí. O jejich špičkové administraci a vůbec obsluze webu jako takového nemluvě. Mail na doméně mám u GMailu, takže o poštu se být nemusím :) Jinak souhlasím s Martin Světlík [7]: , nějaké výpadky tam jsou, ale obvykle se to dá přežít. Důležitější věci hostuji na BB, také především kvůli ?Customer Services?, protože ačkoliv si to mnoho Čechů neuvědomuje a tak to nepožaduje, je to hlavní konkurenční výhoda současnosti. I proto máme spoustu věcí z IKEA :)

JK

Já bych jako hlavní bod zvolil: ?Služby si provozovatel promyšlel dopředu.? A pak také jako takový podpod: ?Za zvolenou cenu je webhoster skutečně schopen provozovat hosting v odpovídající kvalitě.? Mám několik negativních zkušeností zejména s velice levnými webhostery. Plány typu 20 korun za měsíc. (Opravdu miluju různá ?doporučení? v diskuzích, kde ?rádci? zasílají doporučení zhruba následujícího znění: ?Co čekáš? Vžďyť ten hosting je tak levnej. Za ty prachy, co bys chtěl?? Kup si tarif za tři stovky a pak si stěžuj? ? čekám to, na čem jsem se na začátku s provozovatelem domluvil/ dočetl na jeho stránkách s nabídkou. Asi si to mnoho lidí neuvědomuje, ale pokud jsou služby špatné, nebo lépe řečeno neodpovídající očekáváním, u nízkonákladového tarifu, tak si nikdo u dané společnosti nebude kupovat tarif za ty tři stovky měsíčně. Možná služby budou 15× kvalitnější, ale osobně bych to docela nerad zjišťoval a myslím, že nebudu sám. Třeba kdysi jsem hostival u G-hostingu za nějaký malý peníz. Zpočátku bylo vše fajn, ale asi po třech měsících šla dostupnost rapidně dolů až někde k 60%. Ptal jsem se na technické podpoře, kde mi bylo řečeno, že vše řeší. Na nějakém diskuzním fóru (JPW?) jsem nakonec zjistil, že se jedná o jen ten jeden server a že je to už docela stará záležitost. Asi jsem měl šťestí, že mě to potkalo až tehdy. Z podpory jsem nakonec vymámil, že za vše může administrátorské rozhraní Plesk, které považovali za špatné a že ho budou brzy měnit (měli ho nasazené jen na tom jednom hostingu.) No, samozřejmě po třech týdnech se nic nezměnilo, převod na jiný server možný nebyl, jelikož daný program byl hostován pouze na onom jediném serveru a já šel o dům dál. Po zkušenostech s dosti strašnou podporou jsem ani o peníze nežádal (bylo to naštěstí jen pár stovek). Podobnou zkušenost jsem měl s webhostingem Vas-hosting.cz. Ale tam se to lišilo ještě tím, že jsem se předem domluvil na trochu nadstandardních službách (chtěl jsem databázi navíc ? PgSQL). Takže jsme to domluvili, já zaplatil, nainstaloval web a jelo se. Půl roku. Po půl roce webhoster začal mít problémy s databázovým serverem a databázi smazal, což vedlo k naprosté nefunkčnosti webu. Na podpoře problém ?řešili,? slibovali obnovení příští ráno a nakonec mě vysloveně ignorovali. Toť mé zkušenosti pár let staré s těmito webhostingy. Možná se změnili, ale díky mým zkušenostem můžu říct, že už nikdy více. Byly to levné tarify, ale pokud si to webhoster nedokáže spočítat, že za tu cenu nemůže poskytovat své služby, tak je to jeho chyba a nemůže to používat jako omluvu. Tady se mi třeba líbí IGNUM, že si neraje na cenově širokospektrální hosting, ale jsou jasná cenová vyšší třída. (Naopak IGNUM má své chyby v naprosté zkostnatělosti, nedynamičnosti a planých slibech apod.) Zábavná byla také zkušenost s webhostingem za stokorunu Kraja.cz, jestli ještě pamatujete. Tam to také provozovatel naprosto neodhadnul a skončil po pár dnech provozu.

Osobně jsem již klasickým webhostingem natolik zhnusen, že vážně uvažuji o předplacení si nějakého virtuálního serveru. Tam si aspoň za problémy budu moct více méně sám a nebudu se muset s nikým dohadovat.

m@rcel

[2. Pavol]

ja používam hosting na 10 domén za 89 Kč / mesiac

ale servery sú v Taliansku, používam ich cca 2 roky, pohodička

Petr Hranatý

No zrovna se divam kam umistit http://www.mmsprani.cz

Zdarma to není ideální, jsou časté výpadky. Může někdo doporučit konkrétní hosting?

Tono

websupport.sk (server je niekde na Kysuciach) ? vsetko v pohode, ja mam 50 MB plateny hosting a od zaciatku, t.j. uz tri roky, nebol ziadny problem. Fotogaleria mi bezi na Picasse, aby to velmi nenapuchlo obrazkami?

Jan Zaškolný

Doplnil bych ještě uvádění slova ?neomezeně?. Spousta hostingů slibuje něco neomezeně, přičemž vědomě lžou. Nelíbí se mi to. Druhá věc, které mi vadí, je nestandardní nastavení serveru v případě, kdy je hosting provozován ?začátečníky?, kteří pořádně neví, co a jak.

RayPro

Nedávno jsem přecházel pod jiný hosting. U stávajícího (onebit.cz) jsem to chtěl zrušit a zažádal jsem o vrácení nevyužité částky. Jednalo se o šest měsíců. Odpověděli mi, že mi peníze vrátí, ale budou si účtovat jakousi pokutu za předčasné ukončení. A to jsem měl zaplatit 250 Kč bez DPH, údajně za technické věci s tím spojené. Když jsem si to spočítal, tak by mi vrátili nějakých 50 Kč.

Honza Močarník

Takže, Blueboard je bezpochyby přátelský hosting, ovšem problém je v tom, že já mám více domén a je to pro mě tady zatím nevýhodné, hosting 8 domén by mě vyšel přes 200 kč a měl bych pouze 3GB pro web, proto by nebylo špatné přijít s nějakým multihostingovým programem a rád bych k vám přešel :)

Marek

Vďaka veľkej konkurencii dnes u väčšiny firiem dostanete za pár eur bohatú ponuku služieb. Preto je u mňa na prvom mieste prístup, ochota a rýchlosť pri riešení problémov. Kvôli tomu som ochotný priplatiť si pár eur navyše.

sara

Klidně bych na blueboard přešel, příde mi víc kamarádský a rodinný, ale neomezený hosting od Wedos je trochu jiná káva


Archiv